צמחים מוגנים
בין הצמחים שסביבנו יש מקום של כבוד לפרחים התורמים ליפי הנוף ונותנים מזון לחרקים שונים. עלינו מוטלת החובה לדאוג לכך שהם ימשיכו לצמוח ולא ייעלמו.
הטבע הצומח סביבנו מגוון מאוד, וכך הוא התפתח במשך מיליוני שנים. המגוון הרב הוא שמסייע לקיום החיים על כדור הארץ באמצעות יחסי גומלין בין המינים השונים.
בעקבות שינויים במזג האוויר ובטבע, מיני צמחים ובעלי חיים הולכים ונעלמים. אולם גם האדם אחראי להיעלמות מיני צמחים ובעלי חיים באמצעות בנייה וחקלאות רחבות היקף, סלילת כבישים ועוד. צמחים רבים נעלמים מהנוף בגלל קטיפה מוגברת שלהם.
אחד האמצעים לשמירה על מגוון הצמחים הוא הכללת מיני צמחים ברשימת הצמחים המוגנים. צמחים מוגנים הם צמחי בר שאסור לקטוף.
הסיבה ההיסטורית לחקיקת "חוק ערכי טבע מוגנים" הייתה הדאגה לגורלם של פרחי הבר בארץ שהחלו להתמעט בשל קטיפה מוגברת בעיקר לצורכי שיווק. מאז התרחב החוק גם למינים נוספים של צמחים ושל כמה סוגים של בעלי חיים שהיו נתונים בסכנה של התמעטות ואפילו הכחדה. החוק הזה חל לא רק על סוחרים אלא על כל אחד מאתנו. הכלל פשוט: אסור לקטוף צמחים מוגנים. בעקבות פעילות חינוכית נמרצת החוק פעל את פעולתו, וכיום הכול מכירים את מיני הצמחים העיקריים האסורים בקטיפה, ונדיר עד מאוד לראות אנשים החוזרים מטיול ובידיהם זר פרים. וכך אנו זוכים ליהנות ממרבדי הפרחים הממלאים את הנוף בחורף ובאביב.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פתחו במשחק זיהוי: הקרינו מצגת שבה מופיעים מינים של פרחים מוכרים יותר ופחות (כלנית, רקפת, אירוס, נרקיס, שושן צחור, צבעוני, חצב, סתוונית). על התלמידים לרשום לעצמם את שמות הפרחים בהתאם למספרים. בשקופית האחרונה במצגת מופיעות התשובות. אספו את הרשימות: התלמיד שצבר את מספר השמות הנכונים הגבוה ביותר הוא המנצח.
- לסיכום שאלו את התלמידים מה משותף לכל הפרחים שבמצגת. התשובה: כולם מינים מוגנים של פרחים. הסבירו בקצרה על הפרחים המוגנים ועל הסיבה שהם מוגדרים פרחים מוגנים.
מדברים
- מדוע יש צורך לקבוע בחוק את האיסור למנוע קטיפת פרחים? מה עלול לקרות אם לא יהיה חוק כזה?
- ביהדות קיים האיסור "בל תשחית", כלומר איסור להשחית דברים שיש בהם תועלת. קשרו בין האיסור הזה לאיסור על קטיפת צמחים מוגנים.
- אילו עוד חוקים מגנים על הטבע?
- האם לדעתכם יש עוד דברים שצריך להגן עליהם מפני השחתה וכליה?
אפשר גם
- הציעו לתלמידים ליצור משחק מקוון שיעסוק בפרחים המוגנים ויעלה את המודעות אליהם. דוגמאות: תפזורת או תשבץ של שמות הפרחים, יצירת פאזל של תמונת פרח, יצירת משחק התאמות בין שם פרח לתמונתו ועוד.
- אפשר להמשיך הלאה לפעילות צמיחה אישית, ובה משווים בין הפרחים הפורחים לפריחה ולצמיחה של כל אחד מאתנו.
קישורים ברשת