קינת הגולים בבבל
אבלם וצערם של הגולים לבבל היה גדול כל כך, שהם שלא יכלו לשיר או לנגן. עד היום נהוגים במסורת מנהגי אבלות על חורבן בית המקדש, באירועים שמחים ובימי בין הַמְּצָרִים.
עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן.
עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ.
כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן.
אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר.
אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ תִּשְׁכַּח יְמִינִי.
תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי.
תהלים קלז, א-ו
מזמור קל"ז הוא אחד המזמורים המוכרים בספר תהלים ומשמש בין היתר קינה בליל תשעה באב. המזמור מתאר את חוויות הגולים לבבל לאחר חורבן הבית הראשון. שוביהם הבבלים מבקשים מהם לשיר משירי ציון. בתגובה הגולים תולים את כינורותיהם על עצי הערבה שעל גדות נהרות בבל. מרוב צער הם אינם מסוגלים לשיר או לנגן, והם נשבעים אמונים לירושלים ולזכרה. הם נשבעים שאם ישכחו את ירושלים, תשכח יד ימינם לתפקד, ובכלל זה לנגן; ואם לא יזכירו את ירושלים בשמחותיהם, תדבק לשונם לחיכם, והם לא יוכלו לשיר. שתי השבועות במזמור מוכרות במיוחד משום שאומרים אותן בחתונות (קודם שבירת הכוס) ומשום הנוהג לכותבן בצד מקום לא מסויד בבית חדש. פעולות אלו מסמלות את זיכרון ירושלים וחורבן הבית שלא פג לאורך השנים, וממשיכים להזכירו באירועי שמחה אישיים וציבוריים.
מנהג שבירת הכוס בחתונה הוא עצמו ביטוי לקיום השבועה "אם לא אעלה את [זכרה של] ירושלים על ראש שמחתי", כלומר מוסיפים מעט עצב למאורע השמח, וכך זוכרים את החורבן שבא על עמנו. נוהג נוסף שכיח פחות הוא לפזר אפר על ראש החתן.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים רשימה של פעולות (כמו לשיר, לנגן, לרקוד, לצייר וכדומה), ובקשו מהם לחלק אותן: פעולות שעושים כשעצובים ופעולות שעושים כששמחים.
- קראו את המזמור והסבירו אותו. הציגו את ההקשר של המזמור, ודונו בסיבות לחוסר הרצון של הגולים לשיר ולנגן.
- הסבירו על מנהגי האבלות על החורבן שנהוגים עד היום, וצפו בסרטון כניסה לחופה או שבירת כוס שבהן מזכירים את חורבן ירושלים תוך כדי שמחת החתונה.
מדברים
- מה הגולים מבטאים בכך שתלו את כינורותיהם על הערבות?
- למה הגולים מסרבים לשיר או לנגן משירי ציון?
- אילו דברים שאתם אוהבים לעשות בדרך כלל אינכם רוצים לעשות כשאתם עצובים?
- מה מבטאות השבועות שנשבעים הגולים? למה לדעתכם הם נזקקים לשבועה כדי לבטא זאת?
- כמה ממנהגי האבלות על חורבן ירושלים נהוגים עד היום, אלפיים שנה לאחר החורבן. מה דעתכם על כך? (האם למשל גם בעוד אלפיים שנה יצוין לדעתכם יום השואה?)
- בתקופת שלושת השבועות (מי"ז בתמוז ועד ט' באב) מתאבלים על חורבן בית המקדש וירושלים, בין היתר באיסור שמיעת מוזיקה. למה לדעתכם דווקא מוזיקה אסורה באבלות ולא למשל האומנות בכלל?
- מה ניתן ללמוד מהנוהג לערבב בשמחת החתונה או בניית בית חדש קצת מהעצב על חורבן ירושלים? מה הנוהג מלמד אותנו על היחס שלנו בחיי היום-יום לשמחה ועצב?
- למה לדעתכם מזכירים את העצב במצב של שמחה?
אפשר גם
- אפשר להרחיב את הלימוד ואת הרקע של המזמור בצפייה בסרטון המלמד על גלות בבל.
- אפשר להכיר קינות נוספות לתשעה באב.
- אפשר להאזין לשיר "Rivers of Babylon" שעשה שימוש במזמור לביטוי תחושותיהם של אפרו-אמריקאים בארצות הברית.
- אפשר להרחיב את הדיבור על גבולות האבל ועל מנהגי האבלות.