קפסולת זמן
אחת הדרכים לשמר זיכרונות היא יצירת קפסולת זמן – הטמנת פריטי זיכרון בעלי חשיבות אישית או תרבותית.


קפסולת זמן היא כינוי למכל סגור שטומנים בו פריטים נבחרים בתקווה לשמור אותם לעתיד – אם כדי שהדורות הבאים ילמדו על עברם, אם לצורך אישי כדי לשמר זיכרונות מן העבר שלנו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
צרו יחד קפסולת זמן קצרת טווח. בחרו מראש את טווח היעד של פתיחת הקפסולה, ולפיו החליטו מה לשים בתוכה.
דוגמה: תאריך היעד יכול להיות סוף השנה, תחילת השנה הבאה, סיום בית הספר וכדומה. מטרת הקפסולה תהיה לשחזר יחד רגעים בעלי ערך ונקודות מפנה בתהליכים כיתתיים שהתלמידים עברו.
לחלופין כל תלמיד ותלמידה ייצרו קפסולה אישית ויקבעו את תאריך הפתיחה לעצמם.
תהליך היצירה:
- חלקו את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תערוך רשימה של אירועים מרכזיים בחיי הכיתה.
- התלמידים יציגו את ההצעות של האירועים במליאה, ותיערך הצבעה כדי לקבוע מהם האירועים החשובים. התלמידים יציעו יחד איזה פריט יסמל את התהליך – תצלום, סרטון, פתק, טבלה, דף פעילות, פרס כיתתי, כרטיס ברכה וכו'.
- הקבוצות ישיגו את הפריטים ויביאו אותם לשיעור – למשל ידפיסו תצלום או יביאו תצלום או סרטון בדיסק-און-קי. אם אין פריט מוחשי, הם יוכלו לכתוב תקציר או לצייר ציור המציג את האירוע. בצד כל פריט יש לכתוב כמה מילים עליו ועל חשיבותו לכיתה.
- הביאו קופסה או צנצנת, והכניסו לתוכה את כל הפריטים. סגרו אותה ואטמו במנעול, נייר דבק, ניילון נצמד וכו'. הדביקו על הקופסה תווית ובה כתבו את תאריך האטימה ואת תאריך היעד לפתיחה. החליטו עם התלמידים היכן להטמין את הקפסולה (בארון המורה, במשרד ההנהלה וכדומה). מומלץ לסמן ביומן האישי שלכם את התאריך המיועד לפתיחה.
מדברים
- מה המשמעות והערך של קפסולת זמן? (משמעות חברתית או רגשית)
- מי עשוי ליהנות וללמוד מן הקפסולה?
- אילו לקחים תוכלו להפיק מהקפסולה בתהליך יצירתה ובפתיחתה?