רואים וזוכרים
מזכרות ודברים מוחשיים שרואים או חווים בחושים אחרים בכוחם להועיל לזיכרון. התלמוד במסכת מנחות מלמד על שרשרת סיבות ותוצאות המתחילה בראייה ומסתיימת במעשה.
וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ [את הציצית] וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם […].
במדבר טו, לט
****
"וראיתם אותו וזכרתם […] ועשיתם".
ראייה מביאה לידי זכירה,
זכירה מביאה לידי עשייה.
תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף מג, עמוד ב


בספר במדבר נזכרת מצוות ציצית. הפסוק מלמד שמטרת הציצית היא להזכיר את המצוות כדי לקיימן. בעקבות הנאמר בספר במדבר, התלמוד מביא את האמירה שלפנינו בדיון במצוות הציצית. חכמים לומדים מהמילים "וראיתם", "וזכרתם" ו"ועשיתם" שמדובר בשרשרת מעשים הנובעים זה מזה.
יש שיטות שמשלבות שימוש בחושים או באלמנט מוחשי כדי לזכור דברים. למשל מזכרות עוזרות לזכור אירועים או חוויות, ושיטות מְנֵמוֹנִיקָה עוזרות ללמידה ושינון. שיטות זיכרון חושיות לדוגמה: קשירת קשר בחוט על האצבע כדי לזכור שיש לעשות דבר מה; קישור בין חפץ, מקום או אדם לדבר שרוצים לזכור; יצירת תמונה דמיונית בראש של מה שרוצים לזכור; ראשי תיבות; וחיבור תנועה למילה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו את אמירת התלמוד ודונו בה. אפשר להביא לדוגמה את הפסוקים על מצוות ציצית ולבחון כיצד ראיית הציצית מזכירה לפי התורה את המצוות.
- הראו לתלמידים דברים מוחשיים שמביאים לידי זיכרון (מזכרות, שיטות זיכרון וסמלים מהמסורת). אפשר להביא לכיתה טלית או ציצית ולהציג לתלמידים את חוטי הציצית.
מדברים
- הסבירו במילים שלכם את דברי התלמוד.
- למה לדעתכם ראייה מביאה לידי זיכרון? אילו עוד דברים מביאים לידי זיכרון?
- אילו שיטות עוזרות לכם לזכור (בלמידה למבחן או כדי לזכור לעשות משימה)?
- תנו דוגמאות לדברים שהזיכרון שלהם מביא לידי עשייה.
אפשר גם
- אפשר לבקש מתלמידים מראש להביא מהבית מזכרות. הציגו אותן בכיתה, ותנו לתלמידים לספר מה כל מזכרת מזכירה להם.
- אפשר ללמד בכיתה שיטות זיכרון (ניתן להיעזר בקישורים) ולבחור מה התלמידים יזכרו (רצף אותיות אקראי או חומר לימוד). חלקו את התלמידים לקבוצות לפי שיטות הזיכרון, וערכו ביניהם תחרות זיכרון.
- בהקשר של עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, תוכלו לבקש מהתלמידים לבחור סמל אחד מהשואה או מחורבן המקדש, למשל טלאי צהוב, תצלום הילד המרים את ידיו, רכבות, חומת ירושלים, הכותל המערבי או המנורה. התלמידים יחשבו מה סמל זה אמור להזכיר ולידי איזו עשייה הוא אמור להביא ויציירו על פי הסמל ציור שיהיו בו גם הזיכרון וגם העשייה.
קישורים ברשת