שוויון זכויות במגילת העצמאות
בהכרזה על הקמת המדינה הוצהר במגילת העצמאות כי מדינת ישראל תציב את שוויון הזכויות לכל האזרחים כבסיס לפעולותיה. מה המשמעות של הכרזה זו? האם עיקרון זה בא לידי ביטוי במדינה שלנו היום?
מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות.
מתוך מגילת העצמאות


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- השמיעו לתלמידים את הקטע מההכרזה המקורית שנשא בן גוריון בה' באייר תש"ח. (עד דקה 8:20). אם אתם מקרינים את הסרטון, בקשו מהם להתבונן היטב בדימויים המוצגים בו על רקע הקלטת הכרזת המדינה.
מדברים
- אילו ערכים מוזכרים בקטע הזה מן המגילה כתשתית של מדינת ישראל?
- אם צפיתם בסרטון: באילו תחומים ופעולות באים ערכים אלה לידי ביטוי במדינה?
- בקטע מוזכר כי במדינה יתקיים שוויון גמור "בלי הבדל דת, גזע ומין". תנו דוגמה לאפליה שיכולה להיות בכל אחד מן התחומים.
- האם לדעתכם אכן קיים שוויון גמור בתחומים האלה? הסבירו.
- חשבו אילו עוד קבוצות סובלות מאפליה והייתם מוסיפים לרשימה שבמגילה.
אפשר גם
- אפשר להרחיב את מגילת העצמאות: כל זוג תלמידים יבחרו קבוצה במדינה – לא רק אזרחים – שלדעתם סובלת מאפליה כלשהי ויכתבו פסקה המחייבת לפעול נגד האפליה הזו. קבוצות שאפשר לבחור: עולים ממדינות שונות, זקנים, בעלי נכויות (כבדי שמיעה וראייה, מוגבלי תנועה וכו'), שמנים, קבוצות מיעוט אתניות ודתיות, נשים, בעלי בעיות נפשיות, מהגרי עבודה ועוד. מומלץ לכתוב באמצעים יצירתיים, אפשר בתכנות שונות ברשת כמו Canva, וליצור מהפסקאות השונות מצגת או ספר דיגיטלי באמצעות אתרים כגון Joomag או OurBoox.
- אפשרות אחרת: כל זוג יחפש כתבה בעיתון שקשורה לאחד הערכים הנזכרים בקטע ומספרת על מימוש הערך או על הפרה שלו.
- אפשר להשמיע את השיר שווים ולעסוק בתוכנו ובקשר שלו למגילת העצמאות.