שילוב בחינוך
הדרך הטובה ביותר להכיר את האחר היא פשוט לחיות אתו, וזו הסיבה להקמתם של בתי ספר משלבים.
כולנו מתחברים קודם כול לדומים לנו, אך בחינוך יש ערך גדול לשילוב. בכך שאנחנו משלבים שתי קבוצות שכביכול שונות זו מזו, אנו מביעים את הרעיון שאיננו מדירים את האחר, איננו חושבים שהוא נחות מאתנו ומגשימים הלכה למעשה עקרונות של סובלנות, פתיחות ושוויון.
דוגמאות לבתי ספר משלבים:
- בתי הספר הדו-לשוניים "יד ביד" (למשל בירושלים) המשלב יהודים וערבים
- בית הספר "יחד" במודיעין המשלב חילוניים ודתיים
- בית הספר "ביאליק-רוגוזין" בתל אביב המשלב ישראלים ובני מהגרי עבודה
- בית הספר "ולדורף הרדוף" המשלב תלמידים עם לקויות ותלמידים בעלי יכולות רגילות
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שלחו את התלמידים לפעילות חקר. כל קבוצה תחקור בית ספר אחד ותיצור לו מעין "תעודת זהות" שיהיו בה המרכיבים האלה: שם בית הספר, האוכלוסיות המשולבות בו ותמונה של תלמידים. החלק החשוב בעבודה יתמקד באתגרים ובדרכי הפעולה הייחודיים של בית הספר.
- כל תלמיד ידובב דמות voki שתציג תלמיד בבית הספר שהוא חקר ושתספר על בית הספר ועל האתגרים בו.
מדברים
- מה היתרון בבית ספר משלב? מה הקשיים בו? הצביעו על היתרונות ועל החסרונות של השיטה המשלבת ושל השיטה המפרידה.
- לו הציעו לכם לשלב אוכלוסייה נוספת בבית הספר שחקרתם, מה הייתם מציעים?
- אם בבית ספרכם קיים סוג של שילוב, הציגו את התרומה שיש בשילוב לפי דעתכם.
אפשר גם
אפשר ליצור פוסטר, למשל באתר Canva, המציג חצר בית ספר משלב כלשהו עם בועות דיבור, ובהן משפטים שאולי נאמרים בחצר ואינם נאמרים בבתי ספר שאינם משלבים.