שינויי אקלים
בני נוער בכל העולם וגם בישראל פועלים כדי להתמודד עם משבר האקלים והשינויים שהוא מביא על האדם והסביבה.
שינוי אקלים הוא שינוי ארוך טווח וניכר באקלים בכדור הארץ, תוצאה של שינויים טבעיים או של פעילות בני האדם. שינויי אקלים השפיעו על בני האדם מאז ומעולם. למשל התייבשות הסהרה הניעה בני אדם רבים להגר אל מחוץ לאפריקה. בעידן הקרח ירד מאוד גובה פני הים, וכך האדם היה יכול לנוע מיבשה ליבשה. בעידן הקרח הקטן באירופה בתחילת ימי הביניים התמודד האדם עם אסונות טבע רבים.
כיום המושג שינוי אקלים פירושו בעיקר תופעת ההתחממות העולמית בכדור הארץ מפליטות הולכות וגדלות של גזי חממה מאז המהפכה התעשייתית במאה ה-18. שינויי האקלים מביאים לידי הקצנה בתופעות מזג האוויר, למשל בצורות ממושכות, שיטפונות, סופות טרופיות, ברד כבד, קיפאון או טמפרטורות גבוהות ונמוכות במידה קיצונית. תופעות אלו עתידות להביא לידי משבר אקלים, והוא יילך ויחריף בהדרגה אם לא ייעצרו בזמן פליטות גזי החממה כמו פחמן דו-חמצני ומתאן שנפלטים לאוויר משימוש בדלקי מאובנים. שלא כמו שינויי האקלים הקודמים בכדור הארץ, ההתחממות העולמית היום היא תוצר של מעשי האדם, והוא האחראי שגם יכול למתן את השפעותיה ההרסניות.
"מחאת הנוער למען האקלים" היא דוגמה לקבלת האחריות על משבר האקלים. המחאה בישראל היא חלק ממחאה בין-לאומית של בני נוער שנקראת Fridays For Future. תנועה זו מנסה להניע את מקבלי ההחלטות לשנות את הגישה ולעשות את הפעולות ההכרחיות לבלימת המשבר.
הפעילות מתאימה לבוגרים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- צפו בכתבה "התחממות גלובלית" – פרק א המסבירה על משבר האקלים.
- שאלו את התלמידים מה ניתן לעשות כדי למתן את משבר האקלים, וצפו בסרטון על מחאת הנוער למען האקלים.
מדברים
- הסבירו במילים שלכם מהו משבר האקלים.
- לאילו שינויים במזג האוויר ובחיים שלנו גורם ויכול לגרום בעתיד משבר האקלים?
- כיצד אתם מרגישים כשאתם מבינים את המידע הזה? מה עוזר לכם להרגיש אופטימיים?
- מה דעתכם על דרך הפעולה של "מחאת הנוער למען האקלים"? הייתם רוצים להשתתף בהפגנה כזאת? למה?
- נוסף על המחאה, מה עוד ניתן לעשות כדי למתן את משבר האקלים?
- איך אתם מדמיינים את העתיד שלכם ושל כדור הארץ? האם הוא יהיה שונה מאוד ממצבו היום?
אפשר גם
- אפשר להרחיב על משבר האקלים באמצעות סרטון TED.
- אפשר ללמוד את השיר "אני ואתה" ולבקש מהתלמידים לתכנן קמפיין הסברה על משבר האקלים באמצעות מילות השיר (סטיקרים הנושאים את המילים, תמונות שקשורות לשמירת הסביבה, סרטון או תמונה ברשתות החברתיות עם כיתוב מהשיר וכדומה).
- אפשר להכיר את המיזם "ילדים יוצרים שינוי" ולהזמין את התלמידים לחשוב על פעולה סביבתית שהם יכולים ליזום על פי העקרונות של המיזם.
- אפשר ללמוד את הסיפור על רבי עקיבא המלמד שבהרבה סבלנות אפשר לחולל שינוי גם במה שנראה בתחילה בלתי אפשרי.
- אפשר ללמוד את הסיפור על כוכב הים ולחשוב יחד על מעשה קטן שכל אחד יכול לעשות כדי לשנות ולהשפיע בעניין משבר האקלים.
- אפשר לקיים את הפעילות "להתמודד עם שינויים".
קישורים ברשת