שיר שהוא כולו שאלות
בשיר "נישא ברוח" של בוב דילן, בתרגומו של יהונתן גפן, המשורר מביע מחאה על ידי שאלות המערערות על המציאות.
נִשָּׂא בָּרוּחַ
מילים ולחן: בּוֹבּ דִילֶן
תרגום: יְהוֹנָתָן גֶּפֶן
כַּמָּה שָׁנִים נִצְטָרֵךְ עוֹד לָמוּת לִפְנֵי שֶׁנִּלְמַד אֵיךְ לִחְיוֹת?
וְכַמָּה נַמְשִׁיךְ לְחַכּוֹת לַשָּׁלוֹם עִם זַיִת וּשְׁתֵּי חֲרָבוֹת?
וְכַמָּה עֵצִים יְרֻקִּים יִשְׂרְפוּ בִּגְלַל מִלְחָמוֹת וְכָבוֹד?
אֵין לִי תְּשׁוּבוֹת
וְכָל הַתִּקְווֹת
הָלְכוּ לָהֶן לְכָל הָרוּחוֹת.
כַּמָּה אָזְנַיִם צָרִיךְ בֶּן אָדָם לִשְׁמֹעַ אֶחָד שֶׁצּוֹעֵק?
כַּמָּה נַמְשִׁיךְ לְסוֹבֵב אֶת הַפָּנִים לִפְנֵי שֶׁנַּבִּיט וְנִרְאֶה?
כֵּן, כַּמָּה שָׁנִים נִהְיֶה פֹּה סְגוּרִים לִפְנֵי שֶׁלַּחֹפֶשׁ נֵצֵא?
אֵין לִי תְּשׁוּבוֹת
וְכָל הַתִּקְווֹת
הָלְכוּ לָהֶן לְכָל הָרוּחוֹת.
כַּמָּה צָרִיךְ לַעֲבֹר בֶּן אָדָם עַד שֶׁיִּהְיֶה בֶּן אָדָם?
כַּמָּה שָׁנִים יַעַמְדוּ הֶהָרִים לִפְנֵי שֶׁיִּרְאוּ אֶת הַיָּם?
כַּמָּה פְּגָזִים עוֹד צְרִיכִים לְפוֹצֵץ לִפְנֵי שֶׁיָּמוּתוּ כֻּלָּם?
אֵין לִי תְּשׁוּבוֹת
וְכָל הַתִּקְווֹת
הָלְכוּ לָהֶן לְכָל הָרוּחוֹת.
השיר Blowing in the Wind שנכתב בשנות ה- 60 של המאה ה-20 הוא שיר מחאה נגד מלחמת וייטנאם, ובו שורה של שאלות נוקבות על האדם ומעשיו בעולם: גזענות, אדישות לסבל הזולת, מלחמות ועוד. המחאה מובעת בשיר באמצעות שאלות. שאלות על המצב הקיים עשויות להיות כלי יעיל למחאה כי הן מערערות עליו ומעודדות אותנו לבחון את המוסכמות בחברה, את מדיניות המנהיגים, את החלטות אנשי הציבור וכדומה.
הבאנו כאן תרגום עברי לשיר המשתמש בדימויים ישראליים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים כיצד אזרחים יכולים למחות על משהו שמפריע להם במדינה או בחברה שהם חיים בה. בין היתר נצפה שהתלמידים יציעו למשל הפגנות ועיתונות ביקורתית.
אם התלמידים אינם מזכירים את אמנות המחאה, הסבירו שדרך חשובה להביע מחאה היא אמנות ושאמנים רבים בוחרים למחות על עוולות ואי-צדק דרך יצירות האמנות שלהם. - השמיעו לתלמידים את השיר בביצועו של דני ליטני.
מדברים
- כנגד אילו מעשים ותופעות יוצאות שאלות השיר?
- השורה הראשונה בפזמון השיר היא "אין לי תשובות". האם אתם מסכימים שלסוג השאלות הנשאלות בשיר אין תשובות? הסבירו.
- ניתן להסביר בהקשר זה מהי שאלה רטורית ולשאול מה החשיבות של שאלות כאלו ומתי נכון להשתמש בהן.
- כיצד שאילת שאלות יכולה להיות דרך יעילה למחאה? (ראו רקע למורים.)
אפשר גם
- נסחו שאלה המוחה על אחת מהתופעות בחברה שלנו היום, למשל: עוני, גזענות, אי-צדק. בחרו בנושא שמטריד אתכם והייתם רוצים שיחול בו שינוי. כדאי להישאר בתבנית של השיר (כמה… … לפני ש…). אספו את השאלות ששאלו התלמידים, וכתבו בית נוסף לשיר.
- קבוצה של בני נוער שביקשה לחולל שינוי בחברה יצרה חולצות שעליהן רשומה השאלה "מתי בפעם האחרונה [באמת] עשית משהו בשביל מישהו?" (פרפראזה על שורה מהשיר ככלות הקול והתמונה של יזהר אשדות). מטרת היזמה הייתה לעודד אנשים להתנדב ולתרום. אפשר לקרוא על היזמה ולדון בשאלה זו: מדוע בחרו לנסח את הססמה כשאלה?
- בספר כאן בונים של קרן תל"י, יחידה 5 (כעס) עוסקת גם במחאה באמנות (עמ' 55-54).