שלום לך ארץ נהדרת
טיולים מותירים במטיילים זיכרונות, חוויות ולעיתים גם קשר עמוק של אהבה אל הארץ. באמצעות השיר יחוו התלמידים את ייחודה של ארץ ישראל.
שלום לך ארץ נהדרת
מילים: אילן גולדהירש
לחן: סטיבן גודמן
הָיִיתִי בְּפָּרִיס וְגַם בְּרֹומָא
רָאִיתִי אֶת שִׁבְעַת פִּלְאֵי תֵּבֵל,
בַּקֹּטֶב הַצְּפֹונִי וְגַם דָּרֹומָה,
אַךְ אֵין מָקֹום כְּמוֹ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
וּכְמוֹ גְּלוּיֹות שֶׁל נֹוף יָפֹות
תְּמוּנֹות בְּזִכְרֹונִי עָפֹות,
כְּמוֹ בְּעַד עֲדָשָׁה שֶׁל מַצְלֵמָה
בְּתַרְמִילִי אֹותָן אֶשָּׂא
בְּכָל מָקֹום, בְּכָל מַסָּע,
קִטְעֵי פְּסֵיפָס מִתֹּוךְ תְּמוּנָה שְׁלֵמָה.
שָׁלֹום לָךְ אֶרֶץ נֶהֱדֶרֶת,
עַבְדֵּךְ הַדַּל נוֹשֵׂא לָךְ שִׁיר מִזְמֹור.
גַּם אִם לְעִתִּים נֹודֵד אֲנִי עַל דֶּרֶךְ,
מַה טֹּוב לִנְדֹּד אַךְ טֹוב יֹותֵר לַחְזֹר.
צְרִיחֵי הַמִּגְדָּלִים בִּירוּשָׁלַיִם
וְסִמְטְאֹות הַשּׁוּק הַצִּבְעֹונִי
גַּגֹּות הָרְעָפִים שֶׁל גִּבְעָתַיִם
הַנִּבָּטִים מִבַּעַד חַלֹּונִי.
אֶת הָאָבִיב בְּתֵל אָבִיב,
אֶת סָבָתִי וְאֶת סָבִי,
אֶת הַחַלָּה וְאֶת נֵרֹות שַׁבָּת,
אֶת יַם הַמֶּלַח מוּל אֱדֹום
וְאֵשֶׁת לֹוט צֹופָה לִסְדֹום
וְאֶת הַקַּיִץ בֹּואֲכָה אֵילַת.
שָׁלֹום לָךְ אֶרֶץ נֶהֱדֶרֶת…
מֵימֶיהָ הַכְּחֻלִּים שֶׁל הַכִּנֶּרֶת
וְהָרָקִיעַ הַתֹּואֵם מֵעַל
וְהַרְגָּשַׁת הַבַּיִת הַמֻּכֶּרֶת
בְּתֹוךְ עֹורְקַי זֹורֶמֶת כְּמוֹ חַשְׁמַל.
הָרֵי גָּלִיל וְהַשֹּׁומְרֹון,
הַפַּרְדֵּסִים שֶׁבַּשָּׁרֹון,
וִילָדִים בְּגַן הַמֹּושָׁבָה
אֶת הַכַּרְמֶל וְאֶת הַיָּם
אֶחָד-אֶחָד וְאֶת כֻּלָּם,
תָּמִיד קֹורְצִים, אֹומְרִים בָּרוּךְ הַבָּא.
שָׁלֹום לָךְ אֶרֶץ נֶהֱדֶרֶת…
השיר הוא הגרסה הישראלית של שיר קאנטרי שכתב והלחין סטיבן גודמן האמריקאי על ניו אורלינס. גולדהירש התאים בגרסה הישראלית לא רק את שמות המקומות לשמות ישראליים אלא גם הוסיף את המוטיב הסנטימנטלי של האהבה לנופי מולדתך גם לאחר שצפית בנופים יפים מהם.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- השמיעו את השיר ששר יהורם גאון.
מדברים
- הדובר בשיר פוסק כי "אין מקום כמו ארץ ישראל". מה מיוחד בעיניכם בארץ ישראל?
- איזה נוף ישראלי אינו מופיע בשיר והייתם מוסיפים?
- "והרגשת הבית המוכרת בתוך עורקי זורמת כמו חשמל" – מה הופך את ארץ ישראל לבית שלכם?
- שתפו אותנו ברגעים מיוחדים שבהם אתם חשים תחושת שייכות מובהקת לארץ (טיול מיוחד, ערבי חג, יום העצמאות, מפגשים משפחתיים, טקסים מיוחדים וכדומה).
- השיר המקורי נכתב על נסיעה לעיר ניו אורלינס בארצות הברית ומתאר את המראות שבדרך. השיר בעברית מתאר את הנופים של ארץ ישראל. רוב האנשים אוהבים את נופי ילדותם וכותבים עליהם בנוסטלגייה, גם אם הם אינם מיוחדים. למה לדעתכם אנשים חשים רגשות חיוביים לנופים המוכרים להם?
אפשר גם
- אפשר לחלק לתלמידים דפים צבעוניים או מגזינים ולבקש מהם לחתוך אותם לפיסות קטנות. מהפיסות הקטנות הם יבנו "קטעי פסיפס מתוך תמונה שלמה". כל תלמיד יבחר לו מקום שמצוין בשיר (המגדלים בירושלים, גגות הרעפים של גבעתיים, ים המלח מול אדום, מימי הכנרת וכו') וייצור תמונה שלו בפסיפס נייר. קשטו את הכיתה ביצירות של התלמידים.
- אפשר להציע לתלמידים לספר על מקומות שהם טיילו בהם בארץ ומוזכרים בשיר. בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תמונות שלהם מטיולים בארץ עם המלצה למסלול, ואגדו את ההמלצות לספר טיולים כיתתי.
- אפשר להציע לילדים לכתוב עוד בית לשיר על פי חוויותיהם בנופי הארץ.