שלוש שאלות
סיפור חסידי המספר על מפגש בין רב זקן לשוטר מלמד על שלוש שאלות שראוי להגות בהן בכל יום.
מעשה ברב זקן שהיה בדרכו לתפילת שחרית באחת הערים של רוסיה הסובייטית. לפתע ניצב מולו שוטר חמוש, כיוון אליו את רובהו ושאל בתקיפות:
"מי אתה? מה אתה עושה כאן? לאן אתה הולך?"
הרבי חייך ופנה בשקט אל השוטר:
“אדוני השוטר, כמה משלמים לך עבור העבודה הזאת שלך?”
“עשרים קופיקות ביום, למה?” השיב השוטר בחשדנות.
“אני רוצה לבקש ממך טובה”, אמר הרב, "אשלם לך עוד עשרים קופיקות ליום, אבל אתה חייב להבטיח לי שבכל בוקר בדרכי לתפילה, תחכה לי כאן, תעצור אותי ותשאל: מי אתה? מה אתה עושה כאן? ולאן אתה הולך?”
סיפור חסידי עממי
תנועת החסידות קמה במזרח אירופה במאה ה-18 ועסקה בהתפתחות רוחנית. מקים התנועה היה הבעל שם טוב (רבי ישראל בן אליעזר). תורת החסידות התבססה על הקבלה, אבל חידשה בכך שפנתה גם להמון העם הפשוט באמצעות משלים וסיפורים כמו הסיפור שלפנינו כדי לעורר מחשבה בענייני מוסר, התנהגות וחיי הרוח.
ייתכן שהסיפור שלפנינו רומז למשנה ממסכת אבות: "עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר: הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלֹושָׁה דְּבָרִים וְאֵין אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה. דַּע מֵאַיִן בָּאתָ וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן" (ג, א). אמנם שלא כמו במשנה, בסיפור החסידי לא מדובר על נתינת דין לפני אלוהים על המעשים, אלא נתינת דין של האדם לפני עצמו על השאלה "מי אני". הרב התייחס למשמעות הקיומית של השאלות האלה:
מי אני – השוטר מצפה לקבל מהרב את המידע הפשוט על זהותו האזרחית, למשל שם וכתובת, ואילו הרב מתרגם את השאלה על פי הפן המהותי – בן אדם, יהודי, המהות שלי והזהות שלי; מהם יסודותיו של הקיום שלי.
מה אני עושה כאן – השוטר מצפה לתשובה תכליתית מהרב באשר למעשיו ברגע זה, ואילו הרב חושב על הפן הקיומי – מה הסיבה שבאתי לעולם ואיך אני מממש אותה; איך אני מצדיק את קיומי במעשיי.
לאן אני הולך – השוטר דורש לדעת לאן מועדות פניו של הרב ברגע זה, ואילו הרב מתרגם את השאלה על פי הרעיון שמנחה את התנהגותו בעולם: מה המטרה והיעד שלי מבחינה רוחנית ואנושית.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
קראו את הסיפור והסבירו את הרעיונות הטמונים בו בדיון. הציעו את התשובות שהשוטר מצפה לקבל ואת התשובות החלופיות של הרב.
מדברים
- מדוע ביקש הרב מהשוטר להציג לו את שלוש השאלות האלה דווקא? למה התכוון השוטר בשאלותיו, ואיזו משמעות שונה, אישית ומעמיקה יותר נתן להן הרב?
- מדוע לא הסתפק הרב בפעם האחת שבה נשאל את השאלות וביקש לחזור עליהן בכל יום?
- מדוע היה הרב זקוק לאדם אחר שישאל אותו ולא שאל את עצמו?
- חשבו: איזו שאלה הייתם רוצים שישאלו אתכם בכל יום ובמה היא הייתה מועילה לכם?
- מה השאלות האלה יכולות ללמד על זהותו של אדם?
- מהי התשובה לשאלה מי אתה? האם התשובה נשארת אותה תשובה תמיד?
- למה חשוב לנו לדעת מה התשובה לשאלה מה אנו עושים ולאן פנינו מועדות?
אפשר גם
- הסיפור מובא גם תחת הכותרת מי אתה בחודש ניסן בנושא "שאלות", ושם אפשר לעסוק בו מזווית אחרת.
- אפשר לקרוא את הסיפור החסידי על השאלה "אייכה" שבסיפור בראשית והמבוסס על רעיון דומה.
- אפשר לקרוא את הסיפור "שלוש השאלות" של טולסטוי. שם השאלות הן אלו: מהו הזמן החשוב ביותר? מי הוא האדם החשוב ביותר? מהו המעשה החשוב ביותר? דונו בהבדל בין שאלות אלו לשאלות בסיפור החסידי. שאלו מי העיקר בכל אחת מסדרת השאלות ומה ניתן ללמוד מכך.
- הציעו לתלמידים לענות על השאלות, כל אחד עם עצמו, ולכתוב תשובות רבות ככל האפשר לכל שאלה. שאלו מה נותנת החזרה על השאלות להבנה שלנו את עצמנו.