שמות האדם
המדרש מלמד על הזהויות השונות שיש לאדם ושבאות לידי ביטוי בשמות שקיבל: מהוריו, מבני אדם אחרים ומעצמו.
שְׁלוֹשָה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם:
אֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ
וְאֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ בְּנֵי אָדָם
וְאֶחָד שֶׁקּוֹנֶה [שיוצר] הוּא לְעַצְמוֹ.
טוֹב מִכֻּלָּן מָה שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.
מדרש תנחומא, חומש שמות, פרשת ויקהל, פרק לה, סימן א
המדרש שלפנינו עוסק במשמעויות השונות של שם – שם במובן הפשוט שבו אנו משתמשים ושם במובן הרעיוני של מוניטין. כמובן גם בשם מילולי יש משמעות רעיונית: בשם שניתן לתינוק בלידתו טמונה לעתים התקווה לעתידו ולמהותו.
המדרש מסכם כי אף שהשמות והכינויים שניתנים לנו הם חלק מאתנו, השם המבטא את מהותנו יותר מכולם הוא המוניטין שיצאו לנו מהתנהגותנו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לכתוב על דף את כל השמות והכינויים שיש להם. הזמינו תלמידים להקריא אותם בקול ולבחור את השם או הכינוי האהוב עליהם ביותר או שהם מרגישים שהוא מבטא את מהותם ולהסביר למה.
- קראו את המדרש ודונו עם התלמידים מה הכוונה ב"שמות".
מדברים
- למילה "שמות" במדרש יש מובנים שונים. הסבירו מה המובן בכל אחד מהסוגים. (שוחחו על כל אחת מהזהויות שבמדרש: זהות משפחתית, זהות חברתית וזהות אישית.)
- כל אחד מהשמות שבמדרש מבטא זהות אחרת. הסבירו: מה אומר על האדם השם שקוראים לו ההורים שלו? מה אומר עליו הכינוי שבו מכנים אותו מכרים וחברים? ומה אומר עליו השם שהוא רכש לעצמו במעשיו? (אפשר לתת דוגמה לכל אחד מהשמות.)
- כיצד כל אחת מהזהויות האלה נוצרת? בעקבות מה האדם מקבל את השמות הללו?
- למה משלושת השמות טוב השם שהאדם רוכש בעצמו?
- האם לדעתכם הזהות האישית חשובה מהזהות המשפחתית או החברתית? הסבירו.
אפשר גם
- אפשר ללמד את הפתגם "טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב" (קהלת ז, א). הסבירו שהפירוש הוא ששמו של אדם הנקבע על פי התנהגותו ואישיותו טוב מנכסיו והצלחתו החומרית. אפשר לכתוב את הפתגם על הלוח, לעשות עם התלמידים שמש אסוציאציות ל"שם" ול"שמן טוב" וליצור פתגמים במבנה הזה: "טוב שיהיה לי שם של… משיהיה לי…".
- לפי המדרש, מעשיו של האדם הם שנותנים לו את שמו. בקשו מהתלמידים לכתוב רשימה של מעשים שעשו בשבוע האחרון ושבעיניהם מעידים על זהותם. שאלו אם יש מעשים שבדיעבד היו מעדיפים שלא יעידו עליהם ואם מעשה שאדם עושה ושאיש אינו רואה גם הוא מעיד עליו.
- שירה של המשוררת זלדה "לכל איש יש שם" נכתב על פי המדרש הזה. מומלץ ללמוד את השיר בסמיכות ללימוד המדרש ולקשר ביניהם.
- אפשר להמשיך לפעילות "שלוש מראות" העוסקת בפניו השונים של האדם.