שמחת הגשמים משותפת לעמים
לכל עם ועם מועדים שמחים משלו, אך יש מועד שבו כל העמים שמחים – בעת ירידת גשמים.
עוֹבֵד כּוֹכָבִים אֶחָד שָׁאַל אֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה, אָמַר לוֹ:
אַתֶּם יֵשׁ לָכֶם מוֹעֲדוֹת, וְאָנוּ יֵשׁ לָנוּ מוֹעֲדוֹת. בְּשָׁעָה שֶׁאַתֶּם שְׂמֵחִים אֵין אָנוּ שְׂמֵחִים, וּבְשָׁעָה שֶׁאָנוּ שְׂמֵחִים אֵין אַתֶּם שְׂמֵחִים. וְאֵימָתַי אָנוּ וְאַתֶּם שְׂמֵחִים?
בִּירִידַת גְּשָׁמִים.
בראשית רבה, פרשה יג, פיסקה ו
פירושי מילים
עובד כוכבים – אדם שאינו יהודי ומאמין באלים רבים
מהאגדה אנו למדים על השמחה המשותפת של העמים בירידת גשמים. הגשם אינו מבחין בגבולות, ולכן יורד בבת אחת בשתי מדינות שכנות ומאחד אותן בשמחה. מסיבה זו התלות בגשמים בכוחה לא רק לעורר שמחה משותפת אלא גם לחבר עמים שכנים מפולגים. בימי הבצורת ב-2010 וב-2012 ערכו מנהיגי דת יהודים, מוסלמים ונוצרים בישראל תפילות משותפות לגשם.
במצב ההפוך, מחסור במים עלול לעורר תסיסה פוליטית ואלימות בין עמים, "מלחמות מים", בעיקר כאשר מקור גוף מים מרכזי נמצא בשטח מדינה אחת ומימיו זורמים למדינה אחרת. אצלנו הכנרת נמצאת בשטחנו, אך מימיה זורמים גם לירדן. הקמת סכר דגניה פגעה בכמות המים שזרמו לירדן, ובהסכמים בין מדינת ישראל לירדן סוכם על שימוש במים והקצאת המים לשימוש.
בסכסוך דומה וחמור יותר בין אתיופיה, סודן ומצרים, בנתה אתיופיה סכר על הנילוס הלבן שמקורו נמצא בשטחה. כמות המים המגיעה לסודן ולמצרים שמצפון לה פחתה, והדבר עלול להביא לידי משבר מים חמור בארצות אלו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
מדברים
- לפי האגדה, אילו דברים מבדילים בין עם ישראל לעמים אחרים? הביאו דוגמאות המוכרות לכם מדתות ותרבויות שונות שחיות בארץ ובסביבתה למועדי שמחה שאינם משותפים לתרבות היהודית.
- עיתוי המועדים השונה יכול ליצור פילוג וריחוק. מדוע?
- בחיפה חיים יהודים, מוסלמים ונוצרים, ונהוג לציין בה בדצמבר את "החג של החגים" – פסטיבל שבו מציינים את חג החנוכה, חג המולד, ולעתים גם חגים מוסלמיים קרובים. מדוע לדעתכם חוגגים את "החג של החגים" אף על פי שרוב המועדים של חגים אלו אינם בהכרח באותם ימים? מהי מטרת הפסטיבל?
- על פי האגדה, איזו שמחה מחברת בין העמים האחרים לעם ישראל? כיצד?
- כיצד גשמים יכולים לקרב עמים או להפריד ביניהם?
- בהשראת האגדה ענו: מדוע בחרו המנהיגים לערוך את התפילה הבין-דתית לגשם שצפיתם בה?
- יש מצבים שבהם מחסור בגשם מעורר מלחמות. למה זה קורה?
- האם קרה שרבתם עם מישהו אבל אחר כך התחברתם אתו בזכות צורך משותף (לימוד למבחן, השתתפות בתחרות, ארגון מסיבת כיתה ועוד)? האם הצלחתם להיות שוב חברים של ממש? מה ניתן ללמוד מכך?
- הגשם אינו מפלה – הוא יורד בלי להתחשב בגבולות, בעשירים ועניים ובעמים שונים. מצאו עוד משהו המשמח את כל האנשים בעולם ואינו תלוי בתרבות, בדת או במדינה מסוימים. מדוע חשוב לזכור שיש דברים כאלה?
אפשר גם
- בעקבות הצפייה בסרטון ובתמונות מן התפילה המשותפת לגשם, תוכלו לבקש מהתלמידים לכתוב שיחה שהייתה יכולה להתקיים במפגש הזה בין הרב, הכומר והקאדי ושבה היה בא לידי ביטוי המשותף ביניהם המעורר שיתוף פעולה.
- אפשר לדון בכיתה כיצד ניתן לערוך אירוע שיחבר סביב נושא הגשם גם אנשים לא-דתיים מעמים שונים, ובעיקר יהודים וערבים בישראל.
- בישראל יש פילוג גם בתוך העם. אפשר להציע כיצד לחבר את האנשים באמצעות דברים משותפים – הכמיהה לגשם או דברים אחרים.
- אפשר ללמד על משבר המים ולדון במצבים שבהם מחסור במים מוליד מלחמות בין עמים.
קישורים ברשת