שנה טובה ומתוקה
הברכה הנאמרת בראש השנה על תפוח בדבש מזמנת חשיבה ודיון בנושא ההתחדשות.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶתְחַדֵש/שֶׁתִּתְחַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה.
מתוך סדר ליל ראש השנה
הברכה על תפוח בדבש מבטאת את רצוננו להתחדשות בשנה החדשה. יש לברכה זו ניסוחים שונים, לכל ניסוח משמעת קצת שונה. בניסוח "שתחדש עלינו" יש פנייה לאלוהים לחדש עבורנו את השנה החדשה. בניסוח "שתתחדש" מובע הרצון שהשנה תתחדש בעצמה, מעצם החיים עצמם, מחלוף הזמן, ולא מכוח חיצוני לנו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הביאו לכיתה מגש עם תפוחים חתוכים. התלמידים יטבלו אותם בדבש ויאכלו.
- כתבו על הלוח את הברכה הנאמרת על תפוח בדבש בראש השנה. אפשר לברך על התפוח או לאכול אותו וללמוד את הטקסט של הברכה. אפשר להסביר מדוע נבחר דווקא התפוח – זו עונת הבשלתו, והוא עגול כמו גלגל השנה.
- התמקדו במילה "תחדש". השמיעו מוזיקה נעימה ברקע, ובקשו מהתלמידים לעצום עיניים ולראות איזו סצנה הם רואים כשהם אומרים את המילה "התחדשות" או "חדש".
- הנחו את התלמידים לפקוח את עיניהם ולענות בכתב על השאלות האלה:
- אילו מילים ורגשות עולים בכם בהישמע המילים "התחדשות" ו"חדש"?
- מהו צבע ההתחדשות עבורך?
- איזה נוף, דימוי מהטבע או חפץ מסמלים עבורך התחדשות? (אפשר לצלם את דף העבודה)
- התלמידים ישתפו זה את זה בדברים שהעלו. האם האסוציאציות היו דומות?
- החידוש אינו רק בתחילת שנה. למשל מה הקשר בין המילה "חדש" למילה "חודש"? מה מתחדש בכל חודש?
- יום ראשון נבחר ליום הפותח את השבוע. הוא מגיע מיד לאחר יום השבת. למה היום המחדש את השבוע בא לאחר יום שבת? מה משמעות השבת שחותמת את השבוע, ולמה נכון להתחיל מחדש לאחר שבת?
מדברים
- בראש השנה אנחנו מתחילים שנה חדשה. מנו שלושה יתרונות של דבר חדש. מנו שלושה חסרונות של דבר חדש (חפצים, חברים, חוגים, חוויות ועוד).
- יש אנשים שמאוד אוהבים דברים חדשים, ואילו אחרים מעדיפים דווקא דברים ישנים ומוכרים. האם אתם מעדיפים את החדש או את הישן והמוכר? מה מושך אתכם בכל אחד מהדברים? תנו דוגמאות.
- מה אנו מצפים מהשנה החדשה? מה לדעתכם המשמעות של "שנה מתוקה" (לעומת "שנה טובה")?
אפשר גם
- אפשר להקרין מצגת עם הסימנים השונים לשנה טובה שנוהגים בליל ראש השנה.
- אפשר להרחיב על רעיון ה"טובה" וגם "מתוקה": האדמו"ר החסידי רבי לוי יצחק שניאורסון הסביר שמפני שבכל שנה אנחנו יודעים שנחווה גם קשיים – את מידת ה"גבורה" של הבורא – אנו מבקשים בברכתנו להמתיק קשיים אלו ולהפוך גם אותם לטוב וחסד.
- אפשר להציע לתלמידים לצייר כיצד נראית התחדשות בעיניהם ובשיחה לדבר על הצבעים והצורות שבחרו להשתמש בהם.
- ההזדמנות שבהתחדשות – הכינו רשימה של מועדים, מצבים או זמנים המציינים התחדשות או נותנים לנו הזדמנות להתחדשות, במעגל החיים ובכלל: מעברים, בוקר חדש, יום הולדת, ראש חודש, יום ראשון ועוד. חשבו על "מועדי ההתחדשות" האלה – אילו הזדמנויות כל אחד מהם מזמן עבורנו?
- רעיונות נוספים אפשר למצוא ביחידת הלימוד להתחדש ולהשתנות בהפקת קרן תל"י.
.