שעת סיפור
ספרי ילדים רבים עוסקים בנושא הסובלנות וקבלת האחר. מומלץ לבחור ספר המתאים לתלמידים, לבקש מהם לקרוא אותו ובעקבות הקריאה לערוך פעילות כיתתית.
ילד הכרובית
יהונתן גפן
פתאום בעומק היער
עמוס עוז
תום החתול הכחול
יפה טלרק


ילד הכרובית – סיפור על ילד שנולד בדרך מיוחדת, אך כשהוא רוצה לחיות בדרך מיוחדת, על עץ, כולם מנסים לשכנע אותו לשנות את דעתו ולחיות כמו כולם.
פתאום בעומק היער – סיפור על כפר השוכן ליד יער שנעלמו ממנו כל החיות. התעלומה נפתרת בתהליך שחושף את השטחיות ואת הבעייתיות של הדעות הקדומות כלפי החריגים בחברה.
תום החתול הכחול – סיפור על חתול יוצא דופן מבחינה חיצונית שגם שאיפותיו יוצאות דופן, אך הוא מצליח לממש אותן על אף ספקנות המשפחה והחברה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו מתוך הספר שבחרתם קטע המתמצת את השונות של הגיבור ושמדבר על החיובי שבשונות ועל הצדדים היפים של התכונות שבעינינו הן משונות. עוררו דיון בעקבות הקטע.
- בקשו מהתלמידים להגדיר את המילים "מיוחד" ו"מוזר". האם יש הבדל רב בין ההגדרות שלהם? כעת שאלו אותם אם הם היו מעדיפים להיחשב מיוחדים או מוזרים. ערכו דיון על היחס השונה שלנו אל ילדים יוצאי דופן – מדוע מאפיינים כמו קומה נמוכה, קושי פיזי וכדומה נחשבים שליליים?
מדברים
- מדוע אנחנו מתקשים לקבל חריגים? מדוע לעתים אנו חוששים מהם?
- האם היינו רוצים לגדול בעולם שבו כולם באמת דומים? למה?
- איך אתם חושבים שהיה ראוי להתייחס לדמויות יוצאות הדופן שבסיפור? האם אתם הייתם מוכנים לקבל אותן?
- כעת חשבו על הכיתה שלנו: האם אנחנו מקבלים בצורה חיובית דעות יוצאות דופן או התנהגות שונה?
אפשר גם
- מומלץ לקשר למקור האדם נברא יחידי.
- אפשר להמשיך לפעילות יוצא דופן העוסקת בתחושות של אדם שונה בחברה.
- אפשר לעשות פעילות יצירה בעקבות הסיפור שבחרתם: התלמידים ייצרו קומיקס, ובו שיח בין הדמויות בסיפור על חשיבות השוני.