שפת המוזיקה – "פטר והזאב"
הדרך הפשוטה לתקשר היא באמצעות המילים, אך יש עוד דרכים. המוזיקה היא כלי שבאמצעותו אפשר לא רק לתקשר אלא גם לחוות חוויות מיוחדות ומרגשות.
סֶרְגֵיי פְּרוֹקוֹפְּיֵיב הוא מלחין רוסי בן המאה ה-20, מהמלחינים הרוסים הגדולים בזמנו. ביצירה זו קריין משמיע סיפור, והיא מושפעת מעיקרון מוזיקלי מודרני המכונה "לייטמוטיב" שבו מיוצגות דמויות או חפצים ואפילו רעיונות באמצעות קטעים מוזיקליים מסוימים. ביצירה פטר והזאב הכלים מייצגים את הדמויות: כלי הקשת מייצגים את פטר, החליל את הציפור, הקלרנית את החתול וכו'. וכך הכלים מספרים לנו בעצמם חלק גדול מן ההתרחשות.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הצעה לפתיח: ספרו על הרעיון של הסיפור המוזיקלי שעומד בבסיס היצירה (מתואר בסרטון שמוזכר להלן), והשמיעו לחוד כל כלי באמצעות קטעי נגינה נפרדים. אפשר להשמיע את הכלים לאחר השמעת היצירה כולה ולראות אם התלמידים מזהים את הדמויות.
- הקרינו סרטון, ובקשו מהתלמידים להקשיב היטב לקולות שמספרים לנו מי משתתף בכל פעם בהתרחשות.
מדברים
- איזה מידע מעבירה לנו המוזיקה, נוסף על דברי המספר ביצירה? (איך הולך בעל החיים – קצב, טון; איזו תחושה הוא יוצר – שמחה, אימה וכו'.)
- תקשורת לא מילולית בין בני אדם קיימת כל הזמן – מצאו דוגמאות (הבעות פנים, קולות שמחה ותדהמה, מחוות גוף וכדומה).
- מה היתרון של תקשורת לא מילולית, כמו ביצירה? איזה מידע היא נותנת לנו שאי אפשר להשיג רק ממילים? (רגשות ותחושות למשל)
אפשר גם
- המוזיקה היא כלי להבעת רגשות ותחושות. באתר musicovery אפשר לבחור מוזיקה על ציר שיש בו ארבעה מדדים: קצבי, רגוע, שלילי וחיובי. הנחו את התלמידים לבחור ולהשמיע לאחרים מנגינה המתאימה למצב הרוח שלהם. דוגמאות: אם הם שלווים, הם יכולים לבחור משהו שנמצא בטווח שבין רגוע וחיובי; אם הם מעט עצובים – זה הטווח בין רגוע ואפל. אפשר לסנן את המוזיקה לפי ז'אנרים.