ששת כובעי החשיבה
"ששת כובעי החשיבה" הם חלק משיטת החשיבה הרחבה שפיתח אדוארד דה בונו ובה מקיפים בעיה מצדדים שונים כדי לפתור אותה.
חשיבה רחבה היא גישה המניחה שההתמודדות הטובה ביותר עם נושא מסוים היא באמצעות חקירתו מכיוונים שונים. ששת כובעי החשיבה הם שש הדרכים שבהן ניתן לגשת לנושא כדי להתמודד אתו. לפי גישה זו, השימוש בשש צורות החשיבה נותן את התוצאה הטובה ביותר. השימוש בכובעי החשיבה יכול להיעשות במעין משחק תפקידים קבוצתי שבו כל אחד יקבל תפקיד ויחבוש כובע חשיבה מסוים או שבו באופן אישי אדם הנדרש לנושא כלשהו יחליט איזה כובע יחבוש כדי להתבונן בסוגיה.
אלה ששת הכובעים: הכובע הלבן – חשיבה אובייקטיבית, הכובע האדום – חשיבה רגשית, הכובע השחור – חשיבה ביקורתית, הכובע הצהוב – חשיבה חיובית, הכובע הירוק – חשיבה יצירתית, הכובע הכחול – חשיבת מטא שהיא חשיבה על החשיבה. ניתן לקרוא בהרחבה על הכובעים באתר של ברנקו וייס.
אדוארד דה בונו (2021-1933) היה יועץ ארגוני, דוקטור למדעי הרפואה שעבד באוניברסיטאות אוקספורד, לונדון, קיימברידג' והרוורד. הוא ייסד את התכנית למחקר קוגניטיבי ואת הפורום הבין-לאומי ליצירתיות.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הסבירו על ששת כובעי החשיבה, וחלקו את התלמידים לקבוצות של שש. כל תלמיד יקבל תפקיד של אחד מכובעי החשיבה ויבנה לעצמו כובע נייר בצבע המתאים. בקבוצה שיש בה פחות משישה תלמידים, תלמיד אחד יוכל לקבל שני כובעים, ובקבוצה גדולה יותר לזוג תלמידים חברים יהיה כובע אחד. הקבוצה תקבל דילמות בנושאים של תיקון עולם, וכל תלמיד יביע עמדה לפי כובע החשיבה שלו. אפשר לעשות עוד סבב, ובו בכל דילמה התלמידים יבחרו כובע. לאחר המשחק שוחחו בכיתה: כיצד הועילו כובעי החשיבה בניתוח הדילמה?
רעיונות לדילמות: אנרגיה ירוקה המייקרת את החשמל לכולם, תלבושת אחידה שמגבילה את הביטוי האישי, שמירה על ישראל כמדינה יהודית בלי כפייה דתית, וכדומה.
מדברים
- איך אתם בדרך כלל מתמודדים עם דילמה?
- איך כובעי החשיבה עוזרים להתמודדות עם דילמה?
- איזה כובע חשיבה עניין אתכם, ואיזה כובע לא עניין אתכם? למה?
- האם ראיתם הבדל בין אופן ההתמודדות עם דילמה באמצעות כובעי החשיבה ובין אופן ההתמודדות הרגיל שלכם?
- איך כובעי החשיבה תורמים לחשיבה בקבוצה? מהו החידוש בשיטת הכובעים?
- לְמה לדעתכם חשיבה יצירתית יכולה לתרום ואיך היא יכולה להזיק?
- איזו חשיבה מששת הכובעים ממתנת את החשיבה היצירתית?
- כיצד הכובע הכחול מוליד פתרון?
- כיצד כובעי החשיבה יכולים לתרום לתיקון עולם?
אפשר גם
- כל תלמיד יוכל למלא דף עבודה אישי, יתאר בו בעיה בחייו וישתמש בכל אחד מכובעי החשיבה כדי להתמודד עם הבעיה.