שתי תשובות לאותה השאלה
כאשר אנחנו שואלים שאלות, לפעמים אנחנו מקבלים תשובות מדעיות ועובדתיות, ולפעמים תשובות מן הדמיון. בשיר "גמדים בחוטי החשמל" של חגית בנזימן יש שתי תשובות כאלה.
גַּמָּדִים בְּחוּטֵי הַחַשְׁמַל
חַגִּית בֶּנְזִימָן
כְּשֶׁאִמָּא הָיְתָה שׁוֹאֶלֶת לְמָשָׁל,
אֵיךְ לַפָּנָס מַגִּיעַ חַשְׁמַל?
סָבְתָא הָיְתָה מַסְבִּירָה לָהּ בִּן-רֶגַע
עַל מִטְעָן חַשְׁמַלִּי – עַל תֶּקַע וְשֶׁקַע
אֲבָל סַבָּא סִפֵּר עַל הֲמוֹן גַּמָּדִים
שֶׁחַיִּים שָׁם לְמַעְלָה בְּתוֹךְ הַחוּטִים
וּכְשֶׁאִישׁ לֹא רוֹאֶה, יוֹצֵא לוֹ נַנָּס
וּבְשֶׁקֶט בְּשֶׁקֶט מַדְלִיק לוֹ פָּנָס.


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים שאלה שייתכן שחלק מהם יודעים את התשובה עליה. על התלמידים לכתוב את התשובה שלהם על פתק. אם אינם יודעים – עליהם להציע תשובה כלשהי, ומותר להם להמציא תשובה מהדמיון שלהם! הצעות לשאלות:
- למה יורד שלג?
- מה קורה כאשר ישנים?
- מה המשמעות של החלומות שלנו?
- ממה עשויה האש?
- מהי רוח?
- כמה זמן חי האדם הזקן ביותר בעולם?
- לאחר מכן בקשו מתלמידים המעוניינים בכך להקריא את התשובות שלהם ולהגיד אם הם למדו את התשובה, ניחשו אותה או המציאו תשובה דמיונית.
- כעת קראו עם התלמידים את השיר.
מדברים
- מה הייתה השאלה של האם, ומה היו התשובות השונות שהיא קיבלה?
- איך אפשר לאפיין את שני סוגי התשובות שהיא קיבלה?
- מה היתרון של כל סוג של תשובה?
- כאשר אתם שואלים שאלה, האם אתם מעדיפים לקבל תשובה מדעית המבוססת על עובדות או תשובה מהדמיון?
אפשר גם
- אפשר להמשיך לפעילות מלך הטריוויה, שם התשובות לשאלות צריכות להיות תמיד מציאותיות ונכונות!
- אפשר לחבר את הנושא לפעילות יצירות מפתיעות שבה המציאות מתעתעת בנו.