שתפסיקו לשאול שאלות / יהודה אטלס
יש מקרים שבהם דווקא לא ראוי לשאול שאלות או שבהם השאלות אינן נוחות לנו. בסיטואציה רגשית כזו עוסק השיר, והוא יכול להוות בסיס לדיון במקרים שבהם השאלות פחות מתאימות ורצויות.
עָמַדְתִּי בַּצַּד וּבָכִיתִי
וְנָזְלוּ לִי דְּמָעוֹת
וְהַדָּבָר שֶׁהֲכִי רָצִיתִי:
שֶׁתַּפְסִיקוּ לִשְׁאֹל שְׁאֵלוֹת.
שֶׁלֹּא תִּשְׁאֲלוּ מָה קָרָה
וְלֹא אִם כּוֹאֵב לִי נוֹרָא
וְלֹא תַּגִּידוּ שֶׁזֶּה לֹא הָיָה קוֹרֶה
אִם בִּמְקוֹם לְהִתְרוֹצֵץ
הָיִיתִי יוֹשֵׁב וְקוֹרֵא.
כִּי כְּשֶׁאֲנִי בּוֹכֶה לִפְעָמִים
וְאַתֶּם בֶּאֱמֶת רוֹצִים לַעֲזֹר
רַק תְּחַבְּקוּ אוֹתִי בְּשֶׁקֶט
עַד שֶׁהַכֹּל יַעֲבֹר
יְהוּדָה אַטְלַס
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- אפשר להשמיע את השיר המולחן. בקשו מהתלמידים לעצום עיניים ולהקשיב לשיר. לאחר מכן השמיעו את השיר שוב, והפעם הנחו את התלמידים לכתוב על דף מילים או משפטים, רגשות או רעיונות שעלו בהם כשהקשיבו לשיר. עוד הם יכתבו אם יש מילה או מילים בשיר שאליהן הם שמו לב במיוחד. במליאה בקשו מהתלמידים לשתף במה שכתבו. אפשר לשים לב אם היו מילים, רגשות או רעיונות שחזרו על עצמם ולחשוב מדוע דווקא הם עלו.
מדברים
- האם אתם מכירים את ההרגשה שהילד מדבר עליה בשיר, כאשר אינכם רוצים רוצים לענות על שאלות ששואלים אתכם ואתם רוצים שיפסיקו לשאול אתכם שאלות? באיזה סוג שאלות זה קורה?
- לו הייתם פוגשים את הילד מהשיר, מה הייתם רוצים להגיד לו?
- האם לדעתכם יש מצבים שבהם לא כדאי או לא רצוי לשאול שאלות? מצבים שבהם השאלות עלולות להזיק ולא להועיל? ואולי לדעתכם בכל מצב יש מקום לשאלות?
- לילד בשיר יש פתרון למצב שבו הוא אינו רוצה שישאלו אותו שאלות. חשבו על דברים נוספים (מעשים או דברים שאפשר להגיד) שיכולים לשמש תחליף לשאילת שאלות במקרה כזה.
אפשר גם
- אפשר ללמד את השיר של שלומית כהן אסיף כשעצוב לי העוסק גם הוא בפתרון לעצב באמצעות חיבוק.