תחילת דרכו של רבי עקיבא
רבי עקיבא, מגדולי חכמי ישראל, התחיל ללמוד בגיל מבוגר למדי, ומהמדרש אפשר ללמוד מאין הוא ינק עידוד ללמוד על אף המכשולים שעמדו בדרכו. |
מה היה תחילתו של רבי עקיבא?
אמרו חכמים: בן ארבעים שנה היה ולא למד כלום – לא ידע לקרוא ולא למד תורה. פעם אחת היה עומד ליד באר בלוֹד. ראה שהאבן שעל שפת הבאר מלאה בחריצים. על פי מדרש אבות דרבי נתן, נוסח א, פרק ו |
רבי עקיבא חי בארץ ישראל במאה הראשונה והשנייה לספירה. הוא היה רועה צאן עני וחסר השכלה עד גיל ארבעים. כשהיה בן ארבעים החליט ללמוד תורה. לפי המדרש, רבי עקיבא קיבל עידוד להחלטה זו כשהתבונן באבן שצורתה נשתנתה מהזרימה המתמדת של המים. הוא הסיק מכך שאם מים יכולים לשנות את צורת האבן, קל וחומר שהוא, בן אדם, יכול להשתנות. הלימוד ודאי לא היה לו קל – הוא דרש מרבי עקיבא אומץ ונחישות. סביר להניח שהלימוד עם הבן הצעיר היה מביך במקצת כי למשל היה עליו לחשוף את בורותו בפני אחרים, וייתכן שהיו לצעד זה גם השפעות כלכליות. (עקיבא עבד אצל כלבא שבוע, אביה של אשתו, והוא נשבע לנשלה מנכסיו אם תתחתן עם עקיבא ואולי גם פיטר אותו.) לא קל לשנות הרגלים בגיל מבוגר ולצאת לדרך חדשה שלא ברור לאן היא תוביל, אך רבי עקיבא עשה זאת והצליח. המדרש מלמד כמה דברים על הלימוד: הלימוד הוא ערך עליון שכדאי להקדיש לו זמן בכל גיל; הלימוד אפשרי בכל שלב בחיים; הלימוד דורש התמדה; לא הביישן למד. (הדבר ניכר בעצם נכונותו של עקיבא ללמוד בגילו ובנכונותו לשאול שאלות רבות, כפי שרואים בחלק האחרון של המדרש.)
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו יחד את הסיפור או השמיעו אותו (בעיבוד מעט שונה) באתר ספר האגדה לילדים.
מדברים
- מה למד רבי עקיבא מהאבן שקיבלה צורות שונות? השלימו: כפי שאפשר לשנות את הצורה של אבן קשה, כך ….
- כיצד לדעתכם הרגיש עקיבא כשהתחיל ללמוד עם בנו? כיצד לדעתכם הרגיש בנו?
- לפי המדרש הזה, אילו תכונות היו לרבי עקיבא?
- על מה היה עליו לוותר כדי ללמוד?
- מה אפשר ללמוד מהסיפור על תהליך הלימוד או על חשיבות הלימוד באופן כללי? (הציעו כמה תשובות.)
- חכמים לימדו: "לא הביישן למד" (משנה, מסכת אבות ב, ה). כיצד אתם מבינים זאת? כיצד אמירה זו קשורה לסיפורו של רבי עקיבא? האם אתם מסכימים אתה? תנו דוגמה.
אפשר גם
- אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב מכתב מבנו של רבי עקיבא לאביו, ובו הוא משתף אותו ברגשות שלו כלפי הלימוד של אביו – במכתב אפשר לכתוב דברי עידוד וגם לתאר רגשות לא קלים.
- אפשר להעמיק את הלימוד באמירה לא הביישן למד (משנה, מסכת אבות ב, ה).
- אפשר לקרוא כתבה על אדם בן שמונים וארבע שחי בקניה והתייצב ללמוד בכיתה א' לאחר שהממשלה חוקקה את חוק חינוך חינם.