תפילת הגשם
בברכת השנים בתפילת העמידה מבקשים שהשנה תהיה ברוכה, ובחודשי החורף מבקשים גם גשם.
בָּרֵךְ עָלֵינוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת וְאֶת כָּל מִינֵי תְּבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׂבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנוֹת יָדֶיךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זוֹ מִכָּל דָּבָר רָע. וּמִכָּל מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טוֹבָה וְאַחֲרִית שָׁלוֹם. חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל תְּבוּאָתָהּ וּפֵירוֹתֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ הַשָּׁנִים. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
מתוך תפילת העמידה, נוסח עדות המזרח
פירושי מילים
רַוֵּה – מלא את האדמה מים לרוויה
מַשְׁחִית – הרס
פֻּרְעָנוּת – אסונות
את תפילת העמידה נהוג להתפלל שלוש פעמים ביום, והיא נקראת כך משום שהיא נאמרת בעמידה. התפילה מכונה גם "תפילת שמונה עשרה" משום שהיו בה שמונה עשרה ברכות (בשלב מעט מאוחר יותר נוספה לה ברכה). התפילה נאמרת ביחידות ובלחש. ברכת השנים היא הברכה התשיעית בתפילה. זו למעשה ברכה על הפרנסה, אבל מאחר שהיא נכתבה בתקופה שבה עיקר הפרנסה היה מהחקלאות, יש בה בקשה לגשם שנאמרת אך ורק בחודשי החורף מז' בחשוון ועד חג הפסח. בחודשי הקיץ נאמרת בקשה שונה. הבקשה שבברכה היא לשנה מבורכת – שופעת בתבואה, מזון וגשם – ובקשה לשמירה מפני סכנות.
הנוסח של ברכת השנים המובא כאן הוא נוסח עדות המזרח, ובו יש קטע ברכה שונה לחלוטין בחורף ובקיץ. בנוסח עדות אשכנז רוב הברכה זהה ורק מילות הבקשה שונות בחורף ובקיץ: בחורף אומרים "ותן טל ומטר לברכה", ובקיץ "ותן ברכה".
טל אינו גשם. זו תופעה שבה טיפות המים שבאוויר מתעבות על הצמחים או על האדמה כאשר האוויר מתקרר בלילה. הטל חשוב לצומח בעיקר במקומות יבשים כמו במדבריות כי הוא מסייע לשמירה על מאזן המים בצמח.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
קראו את הברכה, ואפשר גם להאזין לברכה מולחנת מפי הזמר גד אלבז. בקשו מהתלמידים לסמן מילים קשות, ופרשו אותן יחד. הסבירו את ההבדל בין טל ומטר.
מדברים
- אילו נושאים יש בברכה?
- מה הקשר בין הבקשה לגשם לנושאים האחרים בה?
- ברכה זו מכונה ברכת השנים, ובה מתפללים לשנה ברוכה ולפרנסה. מה הקשר בין גשם לפרנסה? (התייחסו לתקופה שבה נכתבה הברכה.)
- בברכה מבקשים שלא יהיו הרס ואסונות. אילו אסונות לדעתכם קשורים לנושא הברכה ומהם מבקשים להימנע? (למשל מגפות קשורות למחסור במים.)
- מה הם גשמי רצון?
- למה שובע ורוויה מוזכרים בברכה זו?
אפשר גם
- אפשר להציע לתלמידים לנסח משאלה או ברכה משלהם, ובה יברכו את השנה, את האדמה ואת הגשם. בהתחשב בכך שהחברה שלנו כבר אינה חקלאית, אילו דברים יהיו במוקד הברכה? אילו דברים בברכה המקורית יהיו תקפים פחות בברכה בימינו?
- הברכה אינה מתמקדת בישראל בלבד, אלא מבקשת על "תבל" ועל העולם כולו. בעניין זה אפשר לדבר על נושאים של שפע ומחסור ואי-שוויון במים ובמזון בעולם. לשם כך התבוננו בסדרת תמונות של משפחות מרחבי העולם עם כמות המזון השבועית שלהן והשוו בין התמונות. מומלץ במיוחד להציג את הפערים בין המשפחות מאפריקה (סודן או צ'אד) למשפחות אחרות בארצות עשירות באירופה או צפון אמריקה. המחסור או העודף תלויים בגורמים רבים כמו מבנה פוליטי, אך כמות המים הזמינה משפיעה אף היא.
- בתרבויות ובדתות שונות יש דרכים מגוונות לבקש גשם. אפשר לצפות בריקוד גשם של אמריקאים ילידים (המכונים "אינדיאנים"). בקשו מהתלמידים להמציא ריקוד שיבטא בקשה ישראלית לגשם. אפשר ללוות את הריקוד בנגינה בכלים ולבנות לשם כך כלי נגינה המזכירים גשם.
- אפשר ללמוד את הרקע לקביעת התאריך שבו מתחילים לומר את הברכה לגשם, בקטע "מתי מתחילים לבקש גשמים?".
- אפשר ללמוד את האגדה על חוני המעגל על גשמי ברכה וגשמי קללה.
- אפשר להשמיע לתלמידים את הפיוט "אל חי יפתח" ששר חיים פרחי ושנאמר בתפילה לגשם בשמיני עצרת של עדות המזרח.