תשליך
בראש השנה נהוג לעשות תשליך – פעולה סמלית של השלכת החטאים הישנים וקבלת השנה החדשה בצורה נקייה ומחודשת כדי להתחיל מחדש.
וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם.
מתוך תפילת תשליך המסורתית, מיכה ז, יט
כְּמוֹ הַלֶּחֶם הַנָּמֵס בַּמַּיִם,
הָמֵס מִלְּפָנַי אֶת הַכְּאֵבִים וְהַכִּשְׁלוֹנוֹת שֶׁל הַשָּׁנָה הַחוֹלֶפֶת.
כְּמוֹ הַמַּיִם הַזּוֹרְמִים וְהוֹלְכִים,
תֵּן בִּי הַכֹּחַ לְהִתְחַדֵּשׁ בָּעוֹלָם בְּכָל יוֹם תָּמִיד.
מתוך תשליך, הרַבָּה תמר דבדבני


בצהרי ראש השנה נוהגים ללכת למקור מים (ים, נהר, מעיין וכדומה) ולבקש מאלוהים שישליך את עוונותינו למעמקי הים. יש הנוהגים לנער את שולי בגדיהם, סמל לניעור חטאי השנה שעברה והשלכתם, ויש הנוהגים להשליך אל המים פירורי לחם.
לאחר ההשלכה נהוג להגיד כמה פסוקים מהתנ"ך, ובהם הפסוק שלעיל.
התשליך החלופי של הרבה תמר דבדבני מזכיר את ההתחדשות הכרוכה בתשליך. הפעולה של זריקת פירורי הלחם למים הזורמים מרמזת לרצון להשיל מעלינו את הקשיים של השנה החולפת ואת הצורך בזרימה מחודשת הלאה, קדימה.
בפעילות אנו מקשרים את פעולת התשליך להשלת העור של הנחש – הנחש מסיר את העור הישן שלו, ותחתיו צומח עור חדש לחלוטין. הפעולה הזאת הכרחית עבורו כדי לגדול ולצמוח. למעשה כל בעלי החיים משילים במידה זו או אחרת את עורם (קשקשים, נוצות, פרווה ועור), וגם אנו "משילים" את עורנו החיצוני, אם כי בצורה כמעט בלתי מורגשת. אנו מביאים את הדוגמה של הנחש כי היא מעניינת ובשל והמוחשיות של התופעה – קל לעקוב אחריה ולראות את התוצאה שלה, והמיוחד בה שהיא נעשית בכל הגוף בבת אחת ובכך מתאימה לנמשל של התשליך.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
מדברים
- מה הקשר בין השלת העור של הנחשים לפעולת התשליך?
- הפירורים אינם באמת חטאים. כיצד לדעתכם עשויה פעולה סמלית זו לעזור לנו בתהליך של חשבון הנפש וההתנערות מהחטאים?
- פעולת התשליך מסמלת את השלכת חטאינו הישנים וקבלתנו כאדם חדש. אילו דברים (מעשים, הרגלים, מילים, רגשות, התנהגות כלפי אחרים) הייתם אתם רוצים להשליך או להשיל (מלשון נשל) מעליכם?
- הרבה תמר דבדבני כותבת בתפילתה על המים הזורמים שאליהם "מושלכים" החטאים: לאיזה כיוון הייתם רוצים "לזרום" השנה?
אפשר גם
- אפשר לבצע פעולת תשליך כיתתית: קחו פירורי לחם ולכו למקור מים זורמים קרוב. כל תלמיד יחשוב מה מסמלים הפירורים עבורו וישליך אותם למים. לחלופין, בהיעדר מקור מים, אפשר למשל שהתלמידים יכתבו על פתקים מקופלים בטושים שנמחקים במים, יקרעו אותם, וישליכו אותם יחד לגיגית או לדלי מלאים במים.
- אפשר להמשיך לפעילות דף חדש, ובה התלמידים יוצרים לעצמם הדמיה של השנה החדשה כ"דף חדש" ומבטאים את תקוותיהם לשנה הבאה.