באנו חושך לגרש
בשירה של שרה לוי-תנאי בא לידי ביטוי הדימוי של החושך כמייצג את הרע או המאיים שהאור מגרש אותו. מהו האור שבאמצעותו נוכל לגרש את החששות והפחדים מחיינו?
באנו חושך לגרש
מילים: שרה לוי-תנאי
לחן: עמנואל עמירן
בָּאנוּ חֹשֶךְ לְגָרֵשׁ.
בְּיָדֵינוּ אוֹר וָאֵשׁ.
כָּל אֶחָד הוּא אוֹר קָטָן,
וְכֻלָּנוּ – אוֹר אֵיתָן.
סוּרָה חֹשֶךְ! הָלְאָה שְׁחוֹר!
סוּרָה מִפְּנֵי הָאוֹר!
פירושי מילים:
סוּרָה – זוז הצידה, לֵךְ


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- תוכלו לפתוח את הפעילות בחידה: כסו קופסה ריקה בבד ושאלו, מה יש בפנים שיעלם כשאוריד את המטפחת? (התשובה היא חושך, שייעלם עם החשיפה לאור).
- השמיעו את השיר באנו חושך לגרש. תוכלו להקרין את הסרטון או את מילות השיר.
מדברים
- מהו אור? מהו חושך? כיצד יוצרים כל אחד מהם?
- כיצד קשור האור לחנוכה? אילו מנהגים מקיימים בחנוכה שקשורים באור? איך גירוש החושך בשיר מתקשר לסיפור חנוכה?
- למה לדעתכם מנסים לגרש את החושך בשיר? האם מדובר רק על חושך ממשי? אילו עוד סוגי "חושך" יש?
- איך חושך משפיע עליכם? מה הוא גורם לכם להרגיש? איך אור משפיע עליכם?
- מה מתקשר אצלנו לחושך, אילו דברים מרגישים כמו חושך בשבילנו? מהו האור שמגרש אותם?
- למה לדעתכם קושרים בין החושך לדברים רעים ובין האור לדברים טובים? האם לדעתכם האור הוא תמיד טוב והחושך תמיד רע? אילו דברים יכולים להיות טובים בחושך?
אפשר גם
- אפשר להמחיש את הרעיון שבשיר באמצעות פעילות יצירה: חלקו לתלמידים דף עם איור של נר. התלמידים יצבעו בעיפרון את כל החלק שמסביב לנר ולהילה שלו. את הנר יצבעו בצע כלשהו, את הלהבה בצבעי אש, ואת ההילה אפשר להשאיר לבנה או לצבוע בצבעי אור בהירים. אחר כך, באמצעות מחק (עדיף מחק העיפרון) "יכתבו" על החלק הצבוע בעיפרון דברים שמהווים חושך לדעתם, ועל הנר עצמו יכתבו דברים טובים שמגרשים את החושך הזה.
- אפשר לעשות פעילות ציור בעקבות פתגמים על אור וחושך.
- אפשר ללמוד על הקשר בין הדלקת נרות לסיפור החנוכה.
- אפשר לעשות פעילות אינטראקטיבית סביב נרות חנוכה, להטמעת מספר הנרות שמדליקים בכל יום.