בראשית/ חיים חפר
בעשורים האחרונים בני האדם רבים מתעוררים ומבינים שהאיזון בין האדם לטבע השתבש ושכדור הארץ נתון בסכנה. המשורר חיים חפר התריע על כך בשירו בראשית.
בראשית
חיים חפר
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹּהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶךְ עַל פְּנֵי תְּהוֹם
וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן הִבְדִּיל אֱלֹהִים בֵּין חֹשֶךְ לְאוֹר
וַיְהִי אוֹר
וְהַבֹּקֶר בָּהִיר זָרַח בָּעוֹלָם וְאַחֲרָיו בָּא הַלַּיְלָה
שָׁחֹר
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם אֶחָד
וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי הוּא יָצַר אֶת הָרָקִיעַ
הָרָקִיעַ הַנִּפְלָא וְהַכָּחֹל
הָרָקִיעַ שֶׁפָּרַץ מִתּוֹךְ הַמַּיִם וְהִבְקִיעַ
וְנִפְרַשׂ מֵעָל גָּבוֹהַּ וְעָגֹל
וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי הוּא יָצַר אֶת הַיַּבֶּשֶׁת
אֶת הָעֵמֶק אֶת הָהָר וְאֶת הַיָּם
וְנָטַע הַרְבֵּה עֵצִים וְגַם שָׁתַל פְּרָחִים וָדֶשֶׁא
שֶׁהִפְלִיאוּ אֶת הָעַיִן בְּיָפְיָם
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי
וּבַיּוֹם הָרְבִיעִי אֶת הַשֶּׁמֶשׁ בָּרָא וְיָרֵחַ עָלָה בַּלֵּילוֹת
רִבְבוֹת כּוֹכָבִים כָּל כּוֹכָב הוּא מַזָּל סוֹבְבוּ
וְעָבְרוּ בַּמְּסִלּוֹת
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר רְבִיעִי
וּבְיוֹם חֲמִישִׁי הוּא יָצַר חַיִּים בַּמַּיִם
אֶת הַצְּדָפִים אֶת הַדָּגִים הַתַּנִּינִים,
וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם פָּרְחוּ בְּנֵי הַכָּנָף אֶל הַשָּׁמַיִם
הַנְּשָׁרִים הַסְּנוּנִיּוֹת וְהַיּוֹנִים
וּבַיּוֹם הַשִּׁשִּׁי הוּא יָצַר חַיּוֹת בַּחֶלֶד
אֶת הַפִּילִים הָאַיָּלוֹת אֶת הַצְּבוֹעִים
וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם מַמָּשׁ הוּא בָּרָא אָדָם בְּצֶלֶם
הוּא בָּרָא אָדָם בְּצֶלֶם אֱלֹהִים
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם שִׁשִּׁי
וְהָאָדָם אִלֵּף כָּל בְּהֵמָה
וְהָאָדָם חָרַשׁ בָּאֲדָמָה
וְהָאָדָם הִמְצִיא אֶת הַגַּלְגַּל
וְהָאָדָם הֵשִׁיט סְפִינוֹת עַל גַּל
וְהָאָדָם רִסֵּן אֶת הַקִּיטוֹר
וְהָאָדָם טָס מַעְלָה כַּצִּפּוֹר
וְהָאָדָם כָּבַשׁ כּוֹכְבֵי מָרוֹם
וְהָאָדָם בָּרָא אֶת הָאָטוֹם
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹּהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם
וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן הִבְדִּיל אֱלֹהִים בֵּין חֹשֶׁךְ לָאוֹר
וַיְהִי אוֹר
וְהַבֹּקֶר בָּהִיר זָרַח בָּעוֹלָם וְאַחֲרָיו בָּא הַלַּיְלָה
שָׁחֹר
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם אֶחָד
וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי הוּא יָצַר אֶת הָרָקִיעַ
הָרָקִיעַ שֶׁפָּרַץ מִתּוֹךְ הַמַּיִם וְהִבְקִיעַ
וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי הוּא יָצַר אֶת הַיַּבֶּשֶׁת
וְנָטַע הַרְבֵּה עֵצִים וְגַם שָׁתַל פְּרָחִים וָדֶשֶׁא
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹּקֶר יוֹם שֵׁנִי, יוֹם שְׁלִישִׁי
וַיִּבְרָא אֶת הַמְּאוֹרוֹת בָּרְבִיעִי
וּבְיוֹם חֲמִישִׁי הוּא יָצַר חַיִּים בַּמַּיִם
וּבְאוֹתוֹ הַיּוֹם פָּרְחוּ בְּנֵי הַכָּנָף אֶל הַשָּׁמַיִם
וּבַיּוֹם הַשִּׁשִּׁי הוּא רָאָה כִּי מַעֲשֵׂהוּ תָּם
וַיִּשְׁבֹּת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ וְלֹא בָּרָא אֶת הָאָדָם
וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב
השיר בראשית עושה שימוש בסיפור הבריאה מספר בראשית כדי להביע מסר על התוצאות ההרסניות של מעשי האדם העלולים להביא לידי חורבן הבריאה.
חיים חפר (1925–2012) היה איש רב פעלים – משורר ופזמונאי, מחזאי ותסריטאי, סופר ועיתונאי ועוד. הוא זכה בפרס סוקולוב לעיתונות, בפרס אקו"ם על מפעל חיים ובפרס ישראל לזמר עברי.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
קראו את השיר או האזינו לשירה של להקת בצל ירוק או להקת התרנגולים.
מדברים
- בשיר מתוארת הבריאה – האדם הוא חלק ממנה אך גם פוגע בה. מצאו את השורה שבה חלה התפנית.
- מה חסר בתיאור הבריאה השני בשיר? האם לדעתכם זהו חיסרון או יתרון? הסבירו.
- איזה מסר לדעתכם ביקש המשורר להעביר? מדוע בחר להביע זאת בהתבססות על סיפור הבריאה?
- מהו המודל האידיאלי בעיניכם ליחסים בין האדם לטבע?
אפשר גם
- תוכלו להרחיב על חשיבות האיזון בין האדם לטבע בשיעור בנושא "פיתוח לעומת שימור" מהתכנית אדמ"ה של קרן תל"י.
- אפשר ללמוד את דברי א"ד גורדון על חשיבות חיבור האדם לטבע.
- אפשר ללמוד על דרכים לתיקון עולם ושמירת הטבע.
- עוד חומר על השיר ועל הנושא של שמירת הסביבה יש באתר פרשת השבוע של קרן תל"י.
- תוכלו ללמוד עוד על השפעת פצצת האטום מסיפורה של סדקו ססקי.
קישורים ברשת
מאמר של אורי הייטנר על יחס האדם והבריאה באתר "מחלנים את התנ"ך ל-929 חלונות"