השופר – קריאה לשינוי
חודש אלול בכלל והשופר בפרט "מעירים" את האדם מהשגרה של החיים כדי לבחון את הצורך בשינוי בחייו.
רֶמֶז יֵשׁ בּוֹ [בשופר], כְּלוֹמַר:
עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם
וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם
וְחַפְּשׂוּ בְּמַעֲשֵׂיכֶם וְחִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה […].
רמב"ם, משנה תורה, הלכות תשובה, פרק ג, הלכה ד
פירושי מילים
רמז יש בו – לומדים ממנו
—-
בֶּן אָדָם מַה לְּךָ נִרְדָּם, קוּם קְרָא בְּתַחֲנוּנִים.
פיוט מהסליחות, מחבר לא ידוע
במסורת היהודית חודש אלול הוא ימים של חשבון נפש. תקיעת השופר ואמירת סליחות – פיוטים המעוררים לחזרה בתשובה – מזמינות את האדם להתנער מהשגרה ולבחון את מעשיו. זו הזדמנות להשתחרר משטף החיים ולשנות דברים בחיינו.
לפי רמב"ם, קול השופר עשוי לעורר אותנו מתרדמתנו הרוחנית. כך גם הפיוט "בן אדם" רומז על שינה מטפורית שהאדם מתעורר ממנה על ידי הסליחות.
"בֶּן אָדָם מַה לְּךָ נִרְדָּם" הוא פיוט ספרדי שעדות המזרח נוהגים לומר בסליחות. את הסליחות אומרים השכם בבוקר, והפיוט מרמז לכפל המשמעויות – התעוררות משינה פיזית ומתרדמה רוחנית. מחבר הפיוט לא ידוע.
רמב"ם – רבי משה בן מימון (1204-1138) – היה רב, הוגה דעות ורופא ומהאישים החשובים והמשפיעים בתרבות היהודית. הוא נולד בספרד, ורוב חייו חי ויצר במצרים. ספרו משנה תורה הוא אחד הספרים החשובים בתרבות היהודית.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- השמיעו לתלמידים בלי הכנה מראש שעון מעורר. שאלו אותם איך משפיע עליהם הצליל של השעון המעורר. אילו רגשות הוא מעורר? לאחר מכן השמיעו להם קול שופר (דקה ראשונה).
- קראו את שני הטקסטים והסבירו אותם.
מדברים
- לפי רמב"ם, היום-יום מאופיין לעתים בתרדמה כלשהי, וחודש אלול וחשבון הנפש שעושים בו הם התעוררות. הסבירו למה כוונתו.
- אפשר לומר שהפיוט מדבר על שינה ממש וגם על שינה מטפורית רוחנית. הסבירו על שני סוגי השינה.
- מה לדעתכם גורם לנו להיות בתרדמה כביכול ביום-יום? כיצד תרדמה זו באה לידי ביטוי?
- איך לדעתכם משמשת תקיעת השופר בפרט ותהליך חשבון הנפש בכלל "שעון מעורר" לתרדמת היום-יום?
- מה בין עשיית חשבון נפש ובין היכולת לשנות דברים בעצמנו?
- חשבו על הרגל אחד שלכם והתנהגות אחת שלכם שהייתם רוצים לשנות או לשפר.
אפשר גם
- אפשר לפתח דיון בכיתה על "מסיחי דעת", דברים ששומרים אותנו ב"תרדמה" ביום-יום, כמו סמרטפונים, טלוויזיה, רשתות חברתיות וכדומה, ועל ההשפעות שלהם. בקשו מהתלמידים לחשוב על דרכים להתמודד עם הסחות דעת אלו ולאפשר התמקדות בדברים חשובים שדורשים פיתוח והשקעה כמו חברים, לימודים, פעילות גופנית ותחביבים מגוונים.
- אפשר ללמוד את דבריו של רמח"ל על החשיבות של חשבון נפש בכל השנה ולא רק בחודש אלול.
- אפשר להרחיב על דברי רמב"ם ביחידה שכתבה קרן תל"י, "השופר – שעון מעורר", באתר JEBD.