יצירה ותעתוע
הצייר והפסל סלבדור דאלי השתמש בכוח היצירה שלו כדי לתעתע בצופה: המבט השני ביצירות שלו מראה משהו שונה לגמרי מהנראה במבט הראשון.
סלבדור דאלי, פניה של מיי ווסט שיכולים לשמש כדירה סוריאליסטית, 1975
Torrenegra (CC BY 2.0)
רבות מיצירותיו של סלבדור דאלי מתחכמות. צפייה בפרטים בנפרד מראה דבר אחד, וצפייה במכלול מראה דבר אחר.
להלן שתי דוגמאות:
"פניה של מיי ווסט שיכולים לשמש כדירה סוריאליסטית" – דאלי יצר חדר, ובו רהיטים יוצאי דופן. כשמתבוננים בחדר מזווית מסוימת מחוץ לו, מגלים שהרהיטים מתלכדים לפנים – אלו הפנים של השחקנית המפורסמת בזמנו מיי ווסט. מה שנראה בתחילה כתמונות על הקיר (הן מבוססות על תמונות אמתיות של פריז) מתגלה כעיניים; האח הוא אף והספה היא פה. הווילונות הם חלק מן השיער.
"התגלות של פנים וקערת פירות על חוף ים" – ציור שמציג נוף סוריאליסטי שבמרכזו פנים וקערת פירות. כשמתבוננים היטב בפנים, רואים שהם מורכבים מכד, ראש אדם. בסיס הקערה הוא אולי גם גֵו של אישה. בהתבוננות בפירות רואים שהם למעשה חלק מגופו של כלב שמשולב במתאר הנוף – גשרים והרים. אי אפשר לדעת מה הוא בעצם הנוף.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים את החדר במוזאון דאלי עם היצירה פניה של מיי ווסט שיכולים לשמש כדירה סוריאליסטית (עדיין אל תאמרו מהו שם היצירה) במבט מהצד. שאלו מה בחדר. אפשר לזוז ולהסתובב מעט. אחר כך עלו במדרגות משמאל והגיעו לזווית המציגה את החדר מלפנים. מה רואים כעת?
- תוכלו להציג גם את היצירה התגלות של פנים וקערת פירות על חוף ים ולשאול מה יש במוקד היצירה.
מדברים
- מה הגורם המפתיע ביצירות?
- היצירות דורשות התבוננות כפולה: מה רואים בהן במבט ראשון? מה נגלה במבט מעמיק?
- האמן סלבדור דאלי הוא סוריאליסט – "מעל המציאות". הסוריאליסטים משלבים בפרטים מציאותיים פרטים שנובעים מדמיון, מחלומות וכדומה. אילו פרטים על-מציאותיים יש בשתי היצירות האלה?
- מדוע לדעתכם נתן האמן ליצירות שמות לא שגרתיים?
- האם כאשר אתם יוצרים (מציירים, כותבים או בכל דרך יצירה אחרת) אתם מעדיפים להיצמד למציאות המוכרת או מתפזרים למחוזות דמיוניים?
אפשר גם
- אפשר לקשר את היצירה ללימוד על בצלאל בן אורי ולדון במקורות ההשראה של אמנים.
קישורים ברשת